Jumaat, 30 Januari 2015

Kerana Hati Bicara - Bab 19






“HAISSHHH!!! Sakit hati aku ni. Tengku poyo tu pun satu. Yang pergi marah aku tu, kenapa? Marahlah dua orang minah sewel tu,” luah Irdina bernada geram.
Dikepalkan tangan menahan kemarahan di hati. Ikutkan hatinya tadi, mahu ditampar kedua-dua muka itu. Berani sungguh mengutuk dan menghina Tengku Irfan.
“Aduh! Kenapa sakit sangat hati aku ni?” kata Irdina kepada dirinya sendiri.
Dipukul lembut dadanya sendiri. Sekadar meredakan hatinya yang sedang marah.
“Kenapa dengan aku ni? Apasal aku marah sangat ni?” geram Irdina.
Nafas berat dilepaskan. Kenapa dia berperasaan begitu?
“Yalah! Dia orang terang-terangan kutuk. Takkan aku nak berdiam diri saja?” kata Irdina lagi. Dengusan kasar terlepas daripada bibir.
“Marah nampak!” tegur Tengku Irfan, tiba-tiba.
Terkejut Irdina mendengarnya. Hampir dia terjatuh dari bangku yang didudukinya itu.
“Irdina!” panggil Tengku Irfan seraya menarik Irdina daripada terjatuh.
Tidak menyangka tegurannya itu telah mengejutkan Irdina sehingga membuatkan gadis itu hampir terjatuh daripada bangku.
“Tengku ni kenapa? Nak tegur pun janganlah pakai tegur saja,” marah Irdina sedikit meninggi. Tajam matanya ke wajah Tengku Irfan.
“Aku tak sengaja,” balas Tengku Irfan.
Irdina tidak membalas. Wajah Tengku Irfan masih dipandang tajam. Hanya riak tenang yang terlukis di wajah itu.
“Aku tak sengaja. Kau ni, takkan itu pun nak marah?” kata Tengku Irfan bernada pujukan. Tangan Irdina ditarik lembut. Mengarahkan supaya gadis itu duduk.
Irdina mendengus kasar. Semakin sakit hatinya melihat tingkah laku Tengku Irfan.
“Maafkan aku!” ucap Tengku Irfan, lembut.
Irdina menghalakan mata ke wajah Tengku Irfan.
“Muka handsome tapi cacat. Itu yang mereka kata tentang aku, kan?” ujar Tengku Irfan.
Irdina tersentak.
“Aku dengar apa yang mereka katakan tentang aku dan aku mintak maaf sebab marahkan kau.”
“Saya…”
“Aku faham dan aku berterima kasih pada kau. Tapi, itulah kenyataannya. Aku cacat!”
“Tak! Tengku tak cacat.”
“Tangan aku cacat Irdina. Dah dua tahun tangan aku macam ni. Tak boleh bergerak.”
“Tengku masih boleh rawat tangan tengku. Masih boleh sembuh.”
“Sembuh? Apa jaminan kau yang tangan aku boleh sembuh?”
“Kalau tengku tak cuba, macam mana nak dapat hasilnya? Tengku kena cuba rawat tangan tengku. Insya-Allah, tangan tengku boleh bergerak semula.”
Tengku Irfan menghela nafas berat. Wajah Irdina ditatap buat seketika.
“Kita cuba. Kita cuba rawat tangan tu,” kata Irdina bernada pujukan.
Tengku Irfan tidak membalas. Hanya senyuman terukir di bibir.
“Kita usaha, tawakal dan berdoa. Insya-Allah, kalau kita berusaha kita akan dapat ganjarannya,” pujuk Irdina pula.
Bersungguh dia memujuk. Berharap agar Tengku Irfan bersetuju dengan cadangannya. Berusaha untuk merawat tangan kanan pemuda itu.
“Aku dah putus asa!” balas Tengku Irfan bingkas bangun.
Tanpa menunggu, dia beredar dari situ. Dihela nafas berat buat seketika. Bukannya dia tidak mahu menjalani rawatan pemulihan itu. Khuatir dan risau jika usahanya itu hanya sia-sia.
Irdina hanya memandang. Keluhan berat dilepaskan. Bagaimana untuk memujuk Tengku Irfan supaya menerima cadangannya itu? Perlukah dia memaksa Tengku Irfan?


“KENAPA tak makan?” tegur Tengku Irfan.
Irdina tidak membalas. Dia menguis-nguis nasi di dalam pinggan.
“Kenapa ni?” soal Tengku Irfan pula.
Irdina mengeluh berat. Ditatap nasi dengan pandangan yang kosong.
“Kau marahkan siapa pulak ni?” Tengku Irfan masih lagi mencuba.
“Tengku Irfan Haiqarl Bin Tengku Iqbal,” balas Irdina seraya mengangkat wajah.
“Aku? Kau marahkan aku sebab apa?”
“Sebab tengku dah buat saya marah.”
“Apa yang aku dah buat sampai kau marah?”
“Tengku dah curi hati saya.”
Tengku Irfan berkerut dahi. Apa yang dimaksudkan oleh Irdina itu?
“Tengku curi hati saya. Buat masak merah. Lepas tu tengku suruh saya makan hati saya balik,” beritahu Irdina bernada serius. Wajah berkerut Tengku Irfan ditatap.
Tengku Irfan masih lagi berkerut. Cuba untuk merencana penjelasan Irdina.
“Ini ha.. Saya tak makan hati. Kenapa tengku pergi ambil hati masak merah ni?” jelas Irdina lalu tersengih. Hati ayam masak merah diunjuk kepada Tengku Irfan.
“Kau!!!” tegur Tengku Irfan bernada geram.
“Ala… Orang gurau sajalah. Takkan tak boleh?”
“Gurau biar kena pada tempatnya.”
“Kena la ni. Kan hati masak merah ada depan mata tu.”
“Kau ni suka sangat menjawab kata-kata aku.”
Irdina ketawa. Sengaja mengusik Tengku Irfan.
“Comel!” puji Irdina tanpa sedar.
“Apa yang comel?” tanya Tengku Irfan.
“Eh.. Tak ada apa-apa,” tukas Irdina lalu tersenyum malu.
Tengku Irfan memandang wajah Irdina. Jelas rona merah di pipi gadis itu. Pasti Irdina berasa malu dengan kata-katanya sebentar tadi. Siapa yang Irdina puji itu?
“Tengku sayang pada diri sendiri tak?” tanya Irdina kemudian.
“Maksud kau?” soal Tengku Irfan pula.
“Sayang diri sendiri. Tak nak sakiti hati sendiri. Jaga penampilan. Jaga kesihatan. Lebih kurang macam tu la,” jelas Irdina, tersenyum.
“Oh! Tentulah aku sayang diri aku sendiri.”
“Saya rasa tengku tak sayang diri tengku sendiri.”
“Apa maksud kau?” Tengku Irfan bertanya dalam nada keras.
“Kalau tengku sayang dengan diri tengku sendiri, tengku akan berusaha sembuhkan tangan tengku,” terang Irdina, lembut.
Tengku Irfan mendengus kasar. Tajam matanya ke wajah Irdina. Kata-kata Irdina sungguh menyakitkan hati. Kenapa Irdina masih bertanyakan tentang tangannya?
Sudah jelas dan nyata yang dia tidak mahu merawat tangan kanannya itu. Adakah Irdina tidak faham atau buat-buat tidak faham?
“Tengku seorang yang kalah,” kritik Irdina, selamba.
Tengku Irfan menggenggam erat tangan. Semakin sakit hatinya mendengar kritikan Irdina. Ikutkan hati, mahu ditampar gadis itu atas kelancangan mulutnya.
“Tengku tak rasa bersalah dengan Tengku Iqbal? Mungkin Tengku Iqbal mengharapkan tangan tengku sembuh. Mungkin….”
“Kau tak ada hak nak masuk campur dalam urusan aku. Siapa kau nak menegur aku? Kau kuli aku dan buat cara kuli. Jangan nak melebihi batasan kau sebagai kuli aku,” marah Tengku Irfan pantas berdiri. Tajam matanya ke wajah Irdina.
“Saya sedar saya ni hanya kuli dan tak layak nak tegur tengku. Tengku tak kasihan pada Tengku Iqbal? Selama ini Tengku Iqbal terlalu menjaga hati tengku. Sanggup bersusah payah demi tengku. Apa balasan tengku kepada Tengku Iqbal?”
“Saya pasti, Tengku Iqbal mengharapkan tengku sembuh sepenuhnya. Tengku ada fikirkan semua itu? Tengku ada fikirkan perasaan Tengku Iqbal? Saya rasa, Tengku tak fikirkan semua itu. Tengku pentingkan diri sendiri. Tengku seorang anak yang tak pandai nak balas jasa orang tua,” luah Irdina, panjang lebar.
Tengku Irfan mengetap bibir. Menahan kemarahan di hati. Berani sungguh Irdina menegurnya. Siapa Irdina untuk berkata begitu?
“Tengku seorang yang kalah!”
Panggg!!!
“Aku tak nak tengok muka kau lagi. Mulai hari ini, aku pecat kau dan jangan muncul depan aku lagi. Berambus kau dari sini!” tengking Tengku Irfan. Tidak dihiraukan berpasang-pasang mata yang sedang melihat.
Terhenjut tubuh Irdina mendengarnya. Diusap pipinya yang terasa kebas akibat tamparan Tengku Irfan. Matanya menatap wajah tegang Tengku Irfan.
“Kau berambus! Perempuan bodoh!” marah Tengku Irfan lagi.
Irdina tidak membalas. Hanya senyuman yang diberikan kepada Tengku Irfan. Setelah itu, dia segera beredar dari situ. Rasa puas selepas meluahkan apa yang terbuku di hati.
Selama dia menjadi pembantu peribadi Tengku Irfan, perkara itu yang ingin diluahkan dan akhirnya dia telah berjaya meluahkan kesemuanya kepada pemuda itu.


“BILA balik? Kenapa along tak sedar?” tanya Irshad sambil melabuhkan duduk.
Irdina menghalakan mata ke arah Irshad. Senyuman diberikan kepada abangnya itu.
“Kenapa ni?”
Irdina sekadar menggeleng. Dia mengeluh buat seketika.
“Tak baik mengeluh. Kenapa ni? Dina ada masalah ke?”
“Dina rasa nak pergi bercuti la along.”
“Bercuti? Ke mana?”
“Mana-mana. Asalkan jangan kat sini.”
“Kenapa tiba-tiba nak bercuti?”
“Nak berehat la. Takkan nak kerja pulak?”
“Yalah. Along tahu la nak berehat. Tapi, kenapa dengan tiba-tiba saja nak pergi bercuti?”
Irdina menghela nafas berat. Apa jawapan yang harus diberikan kepada Irshad? Sungguh, pada waktu dan ketika ini dia memerlukan ruang untuk bersendirian. Rasa sesak nafas memikirkan masalah yang dihadapi.
“Dina ada masalah, kan? Tengku Irfan?” tebak Irshad.
“Tak adalah along. Dina dengan tengku, okey saja,” tukas Irdina, tersenyum.
Irshad tidak membalas. Wajah adiknya ditatap kasih. Entah kenapa matanya terpandang sesuatu di pipi Irdina.
“Kenapa dengan pipi tu?” tegur Irshad kemudian.
Irdina tergamam. Disentuh pipinya buat seketika.
“Kenapa dengan pipi Dina ni? Merah. Lebam. Macam kena penampar saja,” duga Irshad sambil memegang pipi Irdina. Diperhatikan pipi adiknya itu.
“Tak ada apa-apa la along. Dina terlanggar sesuatu tadi,” bohong Irdina seraya menolak lembut tangan Irshad.
“Terlanggar? Pelik! Takkan sampai lebam macam tu sekali? Along rasa macam kena penampar saja,” bidas Irshad tidak setuju.
“Betullah along. Takkan Dina nak tipu along pulak.” Irdina mempertahankan kenyataan.
“Tapi, along….”
“Dina masuk bilik dulu. Malam nanti kalau along keluar, tolong belikan Dina makanan sekali. Dina malas nak keluar,” pintas Irdina, laju dan beredar dari situ.
Irshad tidak membalas. Matanya menghantar langkah Irdina sehingga hilang di sebalik pintu. Rasa kurang enak hadir di hati. Seperti ada perkara yang cuba disembunyikan oleh Irdina. Dia yakin pipi Irdina ditampar seseorang. Tetapi, siapa yang menampar Irdina? Adakah Tengku Irfan yang menampar Irdina?
“Apa kes dia nak tampar adik aku?” bengang Irshad, tiba-tiba.


“IR!” tegur Tengku Iqbal dari arah ruang tamu.
Tengku Irfan mematikan langkah. Dihalakan mata ke arah Tengku Iqbal.
“Lewat balik? Ir dari mana?” tanya Tengku Iqbal, prihatin.
Tengku Irfan mengerling jam di dinding. Masa sudah menghampiri ke pukul 11.30 malam. Terlalu lama dia melepak bersama dengan Naufal sehingga tidak menyedari masa sudah menghampiri ke tengah malam.
“Ir ke mana?” soal Tengku Iqbal buat kali yang kedua.
“Ir jumpa dengan Naufal tadi. Borak kosong dengan dia,” beritahu Tengku Irfan.
Tengku Iqbal mengangguk faham. Matanya memandang wajah Tengku Irfan.
“Maafkan Ir sebab lambat,” ujar Tengku Irfan.
“Tak apalah Ir. Papa cuma risaukan Ir saja,” balas Tengku Iqbal. Menghalau rasa bersalah di hati Tengku Irfan.
“Ir masuk bilik dulu,” pamit Tengku Irfan pula.
“Baiklah! Selamat malam Tengku Irfan,” ucap Tengku Iqbal, tersenyum.
Tengku Irfan turut sama tersenyum. Dia segera beredar dari ruang tamu menuju ke bilik. Kepenatan amat dirasai ketika ini dan minta direhatkan.


USAI menunaikan sholat, Tengku Irfan melangkah keluar ke balkoni bilik. Dia membuang pandang ke langit malam. Menikmati keindahan malam. Angin sepoi-sepoi bahasa menambahkan lagi kedamaian malam itu.
Tengku Irfan menghela nafas ringan. Hanya tinggal sebulan sahaja lagi sebelum majlis hari jadi Tengku Iqbal. Dia perlu membuat persiapan secepat mungkin. Dia mahu membuat kejutan kepada Tengku Iqbal.
Langkah dibawa masuk ke dalam bilik dan naik ke atas katil. Disandarkan tubuh dan meraup wajah buat seketika. Ingatannya mengimbas semula peristiwa yang berlaku di restoran siang tadi. Ditatap tangan kirinya buat seketika. Tangan yang telah menampar Irdina Asyikin.
Sungguh, bukan niatnya menampar Irdina. Disebabkan perasaan marah, dia bertindak sebegitu. Dia juga telah memecat gadis itu. Bagaimana untuk meminta maaf daripada Irdina?
“Ya Allah! Apa yang telah aku lakukan?” kesal Tengku Irfan.
Deringan telefon menyentak lamunan Tengku Irfan. Dicapai telefon bimbit dan menatap nama di skrin telefon.
“Irdina?” sebut Tengku Irfan, berkerut dahi.
Kenapa Irdina menelefonnya? Adakah Irdina tidak ambil hati atas apa yang telah berlaku? Lantas, butang hijau ditekan dan menanti sapaan dari hujung talian.
“Irshad! Abang Irdina,” suara Irshad dari hujung talian.
Tengku Irfan berkerut dahi. Irshad?
“Apa tengku dah buat dengan adik saya? Tengku sebagai majikan perlu ambil tahu tentang keadaan staf. Jangan nak lepas tangan saja.”
“Apa maksud awak, Irshad? Saya tak faham.”
“Pipi Irdina lebam seperti kena tampar. Tengku tahu tentang ni? Saya tanya Irdina, dia tak nak jawab. Dia beritahu saya yang dia terlanggar dinding,” jelas Irshad.
Itulah jawapan Irdina setiap kali dia bertanya. Kenapa dengan pipi Irdina? Tetapi, adiknya itu beralasan dan tidak mahu berterus-terang. Adakah Irdina cuba melindungi seseorang? Adakah Tengku Irfan orangnya?
Tengku Irfan menelan liur. Kelat! Pertanyaan Irshad dipandang sepi.
“Irdina demam sekarang ni. Doktor beritahu yang pipi Dina bengkak. Saya mewakili Irdina mintak cuti untuk beberapa hari,” beritahu Irshad dan mematikan talian.
Tergamam Tengku Irfan mendengarnya. Irdina demam? Adakah perbuatannya siang tadi telah menyebabkan pipi Irdina bengkak sekali gus demam?



Jumpa minggu hadapan. Terima kasih.



Khamis, 29 Januari 2015

Novel Seandainya Tuhan Mengizinkan - Limited Edition






Assalamualaikum,

Alhamdulillah, akhirnya terbit juga novel SEANDAINYA TUHAN MENGIZINKAN. Pada yang berminat, boleh dapatkan novel ni di Pesta Buku Selangor 29/01-02/02/15 di booth AL QAWWIY N16. Novel ni terhad sahaja. Insya-Allah, saya akan berada di booth AL QAWWIY pada hari Sabtu (01/02/15) pada pukul 10.00 pagi ke atas.

Terima kasih.



Rabu, 28 Januari 2015

Kerana Hati Bicara - Bab 18






IRDINA menongkat dagu. Matanya terpahat ke kalendar di atas meja. Otaknya sedang ligat berfikir. Adakah tentang kerja yang difikirkannya itu?
Hampir dua bulan dia menjadi pembantu peribadi Tengku Irfan. Selama itu juga, banyak perkara yang diketahuinya mengenai Tengku Irfan. Sikap dan perangai Tengku Irfan sudah sebati dalam diri.
Irdina mengeluh berat. Dia mencapai pen dan menanda sesuatu di kalendar itu. Masih berbaki dua bulan setengah sebelum tarikh lahirnya. Kata-kata janji di hadapan Irshad terngiang-ngiang di minda. Pen di tangan diputar-putarkan. Dia perlu memikirkan tindakan seterusnya.
“Irdina!” tegur Fatimah, tiba-tiba.
Tersentak Irdina mendengarnya. Diusap dadanya yang berombak kencang.
“Maaf Dina, akak tak sengaja,” kesal Fatimah.
“Tak apa kak,” balas Irdina masih mengusap dada.
Fatimah duduk di hadapan Irdina. Wajah gadis itu ditatap mesra.
“Ada apa kak Fatty?” tanya Irdina sebaik sahaja reda.
“Tengku Irfan panggil Dina,” jawab Fatimah.
“Panggil? Kenapa?”
“Entahlah Dina. Akak pun tak tahu.”
“Mesti dia nak suruh Dina ikut dia la ni.”
“Mungkinlah!”
Irdina menghela nafas ringan. Senyuman diberikan kepada Fatimah.
“Semenjak dua menjak ni, akak tengok Tengku Irfan tu macam ada masalah saja. Dina tahu ke apa masalah tengku?”
“Hai kak prihatin betul.”
“Akak kan setiausaha dia. Mestilah akak dapat trace perubahan dia. Sepatutnya Dina yang lebih prihatin daripada akak. Dina kan pembantu dia. Mesti sedar perubahan dia.”
“Entahlah kak. Dina pun tak perasan. Bagi Dina, sama saja. Tak ada bezanya tengku yang dulu dengan tengku yang sekarang.”
“Mungkin juga. Perasaan akak saja kut.”
“Dina pergi jumpa dia dulu. Nanti mengamuk pulak,” ujar Irdina bingkas bangun.
Fatimah turut sama bangun. Matanya memandang pemergian Irdina. Setelah itu, dia melangkah menuju ke meja kerja. Menyambung tugas yang tertangguh sejak dari tadi.


“KALAU Encik Razman ada apa-apa masalah beritahu pada saya,” beritahu Tengku Irfan.
“Baiklah, tengku. Saya akan pantau kilang kita di sana nanti,” balas Encik Razman.
“Terima kasih, Encik Razman. Kalau encik tak ada, susah juga saya nak uruskan Suria.”
“Perkara kecil saja tengku. Lagipun Tengku Iqbal dah arahkan saya untuk beri tunjuk ajar pada tengku tentang Suria.”
Tengku Irfan mengangguk perlahan. Senyuman diberikan kepada Encik Razman.
“Macam mana dengan kerja Irdina Asyikin, tengku?” tanya Encik Razman ingin tahu.
“Irdina Asyikin?” Tengku Irfan berkerut dahi.
Encik Razman hanya mengangguk.
Tengku Irfan bersandar ke kerusi. Dia berkira-kira di dalam hati. Perlukah dia berterus-terang tentang Irdina?
“Kalau Irdina bagi masalah pada tengku, tengku beritahu pada saya. Saya akan cuba nasihatkan Irdina.”
“Buat masa sekarang ni, dia tak mendatangkan masalah pada saya. Cuma…”
“Cuma apa, tengku?”
“Kadang-kadang saya rasa dia tu comel dan kelakar,” puji Tengku Irfan, spontan.
Encik Razman sedikit terkejut. Adakah Tengku Irfan memuji Irdina ketika ini?
“Comel dan kelakar?” ulang Encik Razman kemudian.
“Eh… Tak. Maksud saya, kadang-kadang saya tengok dia tu kalut.” Tengku Irfan membetulkan ayat. Rasa malu dengan kata-katanya sebentar tadi.
“Oh! Saya ingatkan apa tadi,” sahut Encik Razman lalu mengangguk.
Tengku Irfan tersenyum kelat. Bagaimana dia boleh tersasul sebentar tadi?
“Kalau macam tu, saya mintak diri dulu. Saya akan serahkan laporan kepada tengku kemudian,” kata Encik Razman bingkas bangun dari duduk.
“Baiklah, Encik Razman. Terima kasih!” ucap Tengku Irfan turut sama bangun.
Encik Razman hanya mengangguk. Setelah itu, dia beredar dari ruangan itu menuju ke bilik. Nafas lega dilepaskan.
“Hai tengku!” sapa Irdina dari muka pintu bilik.
Tersentak Tengku Irfan mendengarnya. Dihalakan mata ke arah muka pintu bilik.
“Tengku panggil saya ke?” tanya Irdina seraya menghampiri meja kerja Tengku Irfan.
Tengku Irfan melabuhkan duduk. Disandarkan tubuh ke kerusi dan memandang ke arah Irdina. Senyuman gadis itu menyapa mata.
“Tengku panggil saya kenapa?” soal Irdina buat kali yang kedua.
Dia segera duduk di kerusi dan memandang ke wajah Tengku Irfan. Menanti jawapan daripada bosnya itu.
“Kau ada kerja ke tidak?”
“Kerja? Banyak kerja saya. Kenapa tengku?”
“Aku nak kau ikut aku ke satu tempat.”
“Satu tempat saja? Bukan dua atau tiga tempat?”
“Maksud kau?”
“Yalah! Tengku selalu cakap macam tu. Nak ke satu tempat. Tapi, yang perginya bertempat-tempat,” jelas Irdina lalu tersengih.
“Kau ni sekarang banyak bunyi betul. Ikut sajalah arahan aku,” tegur Tengku Irfan, keras.
“Selama ini saya tak ikut arahan tengku ke?” soal Irdina pula. Sekadar menduga perasaan Tengku Irfan. Senyuman menghiasi bibir.
“Kau…” Tengku Irfan termati kata-kata.
So, kita nak ke mana?” soal Irdina tidak sabar.
Tengku Irfan tidak membalas. Matanya memandang wajah ceria Irdina. Seperti orang yang tidak mempunyai perasaan sahaja.


“BAGUS! Ini yang saya inginkan,” beritahu Tengku Iqbal lalu tersenyum.
“Alhamdulillah tengku. Kita berjaya dapatkan lot tanah tu,” kata Encik Ghafar turut sama tersenyum. Wajah Tengku Iqbal ditatap mesra.
“Terima kasih Ghafar. Awak banyak tolong saya.”
“Saya hanya menjalankan tugas, tengku.”
“Awak banyak berjasa pada saya. Kalau awak tak ada, susah saya nak dapatkan projek,” jelas Tengku Iqbal berserta kata pujian.
“Alhamdulillah kalau kerja saya memuaskan di hati tengku,” balas Encik Ghafar.
“Saya ucapkan terima kasih, Ghafar.”
“Sama-sama, tengku.”
Tengku Iqbal hanya tersenyum.
“Kalau tak ada apa-apa lagi, saya mintak diri dulu,” ujar Encik Ghafar bingkas bangun.
Tengku Iqbal turut sama bangun. Matanya menghantar pemergian Encik Ghafar. Seminit kemudian, telefon bimbitnya berbunyi. Dicapai telefon bimbit dari atas meja dan melihat nama di skrin. Nama Lokman tertera di skrin itu.
“Macam mana?” tanya Tengku Iqbal sebaik sahaja talian bersambung.
“Saya dah tahu di mana dia tinggal. So, saya tunggu arahan daripada tengku,” beritahu Lokman dari hujung talian.
“Bagus Lokman. Awak tunggu arahan saya yang seterusnya. Saya akan text awak dalam beberapa hari lagi.”
“Baiklah tengku. Saya tunggu text daripada tengku.”
“Lagi satu, saya nak awak sediakan sesuatu untuk saya.”
“Apa dia, tengku?”
“Saya akan beritahu awak kemudian. Awak tunggu text daripada saya.”
“Baiklah tengku. Saya letak dulu.”
Tengku Iqbal hanya mengangguk. Dimatikan talian dan bersandar ke kerusi.
“Kau penyebab segala yang berlaku pada Irfan. Aku nak kau bayar balik kedukaan Irfan selama dua tahun ni,” kata Tengku Iqbal kepada dirinya sendiri.
Jemarinya mengetuk meja buat seketika. Telefon bimbit dicapai dan menghantar mesej kepada Lokman. Setelah itu, senyuman puas terbias di wajah.
“Hanya tunggu masa untuk aku bongkarkan segala-galanya,” sambung Tengku Iqbal lagi.


“FOKUS Dina. Kau kena lakukan. Kalau kau tak lakukan, macam mana kau nak settlekan masalah kau ni?” kata Irdina kepada dirinya sendiri.
Langkahnya mengekori langkah Tengku Irfan. Entah ke mana Tengku Irfan ingin pergi, dia sendiri tidak pasti.
“Aku kena rancang betul-betul,” sambung Irdina lagi.
“Kau ni membebel seorang-seorang kenapa?” tegur Tengku Irfan, serius.
“Oh mak kau jatuh tergolek!” Irdina melatah.
Tengku Irfan yang melihat ketawa. Geli hati melihat tingkah laku Irdina.
“Tengku ni kenapa? Tegur orang tak bagi salam kenapa?” marah Irdina sambil mengurut dada. Sesak nafasnya ketika ini.
“Aku pulak yang salah? Dah kau tu termenung, membebel seorang-seorang, nak salahkan aku?” geram Tengku Irfan pula.
Irdina tidak membalas. Tajam matanya ke wajah Tengku Irfan.
“Kau bebelkan apa?” tanya Tengku Irfan, berminat.
“Bukan bebel tapi kutuk. Saya kutuk Tengku Irfan Haiqarl Bin Tengku Iqbal.” Selamba Irdina menjawab. Dia berpeluk tubuh sambil tersenyum.
“Apa kau cakap?” soal Tengku Irfan bernada keras.
“Kita nak ke mana tengku?”
Malas untuk melayan karenah Tengku Irfan. Sudah lama dia mengekori Tengku Irfan. Namun, tempat yang dituju tidak kunjung tiba.
“Kau ni sekarang dah pandai nak melawan. Aku ni bos kau. Sedar sikit!”
“Saya sedar Tengku Irfan bos saya. So, sekarang ni kita nak ke mana?”
“Aku nak melawat kilang.”
“Haa.. Boleh pun jawab. Dari tadi asyik kata nak ke satu tempat. Nak ke satu tempat. Kan mudah cakap nak ke kilang,” balas Irdina bernada kritikan.
Tengku Irfan yang mendengar mengepal tangan. Sakit hatinya mendengar kata-kata kritikan Irdina. Tanpa membalas, dia menyambung langkah masuk ke kawasan kilang.
Irdina mengekori daripada belakang. Keluhan berat terlepas daripada bibir.


“KAU rasa tangan tengku tu cacat ke?” bisik seorang pekerja bernama Juriah ke telinga Fazlin.
“Mungkin kut. Dari tadi aku tengok tangan tengku tu tak bergerak pun,” balas Fazlin turut sama berbisik.
“Sayangnya. Muka handsome tapi cacat,” kata Juriah pula.
Irdina yang mendengar menghalakan mata ke arah Juriah dan Fazlin. Wajah kedua-dua pekerja itu dipandang tajam.
“A’ah kan. Muka handsome. Pakej ada. Tapi cacat,” sokong Fazlin lalu mengangguk.
“Apa masalah kau orang berdua?” tegur Irdina bernada keras.
Mereka yang berada di ruangan pejabat itu terkejut. Masing-masing menghalakan mata ke arah Irdina, Juriah dan Fazlin.
“Kau orang berdua cakap apa tadi?” soal Irdina, serius.
“Irdina, kenapa ni?” tegur Tengku Irfan. Kurang senang melihat tingkah laku Irdina.
“Kau orang berdua cakap apa tadi?” Irdina bertanya buat kali yang kedua.
“Mana ada kami cakap apa-apa,” tukas Juriah, bergetar.
Kecut perutnya melihat wajah tegang Irdina. Adakah perbualan mereka berdua sebentar tadi didengari oleh Irdina?
“Kau ingat aku tak dengar apa yang kau orang berdua cakapkan tadi? Aku tak pekak lagi la,” balas Irdina sedikit meninggi.
“Irdina, apa masalah awak ni?” Tengku Irfan menegur. Wajah tegang Irdina menyapa mata. Apa yang berlaku kepada Irdina?
“Tengku tanya pada dua orang minah ni. Apa yang dia orang cakap tadi?” beritahu Irdina berserta dengusan kasar. Wajah Juriah dan Fazlin ditatap tajam.
Tengku Irfan menghalakan mata ke arah Juriah dan Fazlin. Menanti butir bicara daripada kedua-dua pekerja itu.
“Kami tak cakap apa-apa tengku,” beritahu Juriah sedikit gugup.
“Betul tengku. Kami tak cakap apa-apa pun,” sokong Fazlin pula.
“Hey… Kau orang jangan nak menipu la,” tegur Irdina sedikit meninggi.
“Irdina Asyikin! Jaga batasan awak! Siapa awak nak memarahi mereka?” Lantang Tengku Irfan menegur. Kurang senang dengan tingkah laku Irdina.
Irdina tersentap. Dihalakan mata ke wajah tegang Tengku Irfan. Tanpa membalas, dia beredar dari situ. Tidak menyangka Tengku Irfan sanggup menegurnya sebegitu. Rasa sebu di hati hadir dengan tiba-tiba.
“Kamu semua boleh sambung kerja. Terima kasih!” arah Tengku Irfan bernada tegas.
Mereka yang berada di situ hanya mengangguk. Masing-masing menuju ke tempat kerja dan menyambung tugas.
“Tengku nak melawat kilang?” tanya Encik Johan selaku pengurus di kilang itu.
“Tak apalah. Lain kali saja,” balas Tengku Irfan.
“Kalau macam tu, saya mintak staf serahkan laporan kewangan dan prestasi kilang pada tengku. Jemput ke bilik mesyuarat tengku,” beritahu Encik Johan, ramah.
Tengku Irfan mengangguk. Dia melangkah menuju ke bilik mesyuarat. Hatinya tertanya-tanya. Ke mana Irdina pergi?
“Maafkan pekerja-pekerja saya tengku. Mungkin ada perkara yang membuatkan Cik Irdina bertingkah laku seperti tadi,” ujar Encik Johan, lembut.
Bukannya dia tidak kenal dengan sikap dan perangai Juriah dan Fazlin. Kedua-dua pekerjanya itu suka mendatangkan masalah. Mulut tidak ada insuran. Pasti ada perkara yang mereka berdua katakan sehingga menimbulkan kemarahan Irdina.
Tengku Irfan tidak membalas. Hanya senyuman yang diberikan kepada Encik Johan. Cuba untuk berlagak tenang walaupun pada hakikatnya dia turut berasa marah dengan apa yang diperkatakan oleh kedua-dua orang staf itu.
Cacat! Perkataan itu terngiang-ngiang di minda ketika ini. Walaupun sekadar berbisik tetapi masih dapat singgah di pendengarannya. Demi menjaga reputasi, dia menegur Irdina. Sekadar menutup rasa di hati.
“Tengku duduk dulu. Nanti saya mintak staf bawakan fail ke sini,” pelawa Encik Johan.
“Baiklah! Terima kasih Encik Johan!” ucap Tengku Irfan, tersenyum.
Encik Johan mengangguk dan beredar dari bilik mesyuarat itu. Dia perlu melaporkan keadaan kilang kepada Tengku Irfan. Seperti yang diberitahu sebelum ini, pada setiap bulan Tengku Irfan akan datang melawat kilang.
Disebabkan kerugian yang dihadapi oleh kilang, Suria Holdings telah membeli kilang itu. Kini, segala hal tentang kilang akan dilaporkan kepada Tengku Irfan.
Tengku Irfan duduk di kerusi. Dikerling jam di pergelangan tangan buat seketika. Sudah hampir tiga puluh minit Irdina keluar. Ke mana Irdina pergi?
Lantas, telefon bimbit dikeluarkan dari dalam poket seluar. Nombor Irdina didail, namun tidak dijawab. Berkali-kali dia mencuba tetap sama. Irdina tidak menjawab panggilan telefonnya. Adakah Irdina merajuk dengan kemarahannya tadi?


Terima kasih.